*

Elokuvaohjaajan näkökulma

Blondikin sen jo tajuaa - Ferrari on the auto

  • Paris Hiltonin Ferrari California
    Paris Hiltonin Ferrari California
  • * Fiat Dino
    * Fiat Dino
  • ** Huonoa onnea ei tullut.
    ** Huonoa onnea ei tullut.
  • *** Ferrari Testarossa
    *** Ferrari Testarossa

http://www.iltalehti.fi/autot/2011112714831862_au.shtml

Kuten tekstistä saamme lukea, Paris on haaveillut Farrarista jo pikkutytöstä lähtien. Paris ei ole haaveidensa kanssa varmastikaan ainoa, mutta yleisesti ottaen Ferrari on pienten ja vähän isompien poikien haave. Minunkin.

Itse näin ensimmäisen Ferrarin "livenä" Italiassa luokkaretkellä vuonna 1981. Koulullamme oli perinne, että abit lähtevät kuvaamataidon opettajan johdolla kahdeksi viikoksi Roomaan ja Napoliin. Kun Rooman kaoottinen liikenne illalla hiljenee, on aika bongata Ferrareita. Ja siitä hetkestä lähtien olin myyty. Kuuluisat sanat: "tuollaisen minä vielä joskus hankin" sanottiin. Ja aikaa kului 21 vuotta ennenkuin asia toteutui.

Mihinkään muuhun automerkkiin ei sisälly niin suurta glamouria kuin Ferrariin. Muutama vuosi sitten, kun Ferrari oli liki voittamaton F1 kisoissa, oli Ferrarin brändi maailman vahvin. Nokiakin jäi toiseksi. Moni haluaa edes pisaran Ferrarin nostetta ja siksi vanhoja rämä-rellujakin myydään "Ferrrarinpunaisena." Kuvitellaan, että punainen väri saa Rellunkin muuttumaan Ferrariksi. Lancia Thema sai erääseen 80-luvun malliinsa 308:n moottorin ja parin tonnin ritsaa myydään huomattavalla ylihinnalla pelkän moottorin takia. Lancia Thema Ferrari..... Sama juttu on uuden Fiatin Abarthin kanssa. Se on ainoa  auto maailmassa, joka saa kantaa Ferrarin logoa. Toisaalta Fiat omistaa Ferrarin ja saa tehdä sille mitä hyvänsä, mutta mielestäni silti uhkarohkea veto laittaa kansanautoon Maranellon orhin kuva. http://www.iltalehti.fi/autot/2011112514821165_au.shtml    Fiat on ennenkin ollut läheisessä yhteistyössä Ferrarin kanssa ja 60-luvulla syntyi sellainen klassikko kuin Fiat Dino.* Muutoin tämä urheilullinen Fiat olisi hautautunut ajan patinaan, mutta syy, miksi siitä tuli klassikko, on se, että siinä oli Ferrain 2,4 litrainen moottori. Kyseisen legendaarisen V-6 moottorin suunnitteli Enzo Ferrarin hyvin nuorena kuollut poika Dino. Dino ei koskaan ehtinyt nähdä suunnittelemaansa moottoria toiminnassa; sinänsä harmi, koska moottorista tuli erittäin hyvä.

Äsken mainittu "Ferrarin punainen" on muuten mielenkiintoinen käsite. Kun Marlboro  ryhtyi avoimesti sponssaamaan Ferraria vuonna1980, jouduttiin Ferrarin punaista väristystäkin muuttamaan enemmmän tupakka-askin suuntaan. Hyvä automaalari osaa heti sanoa kumpaa punaista laitetaan, jos viet autosi maalattavaksi. Rajapyykki on mainittu vuosi. Mielenkiintoista on myös se, kuinka rahan valta voi helpostikin muuttaa jotakin sellaista, mitä on pidetty muuttumattomana.

Italialaiset tietävät kertoa monia Ferraimyyttejä, joista yksi on se, ettei ensimmäinen Ferrarisi saa olla punainen. Se tietää huonoa onnea. ** Muutoinkin Ferrari on toisille kuin uskonto. Kerran majotuin perheeni kanssa Lubeckin hotelliin ja minulla oli trailerin päällä Fefe. Eräs saksalainen mies pysähtyi ihailemaan autoa ja sanoi mielenkiintoiset sanat: "Ferrari - it's a religion."  No.....minulle se ei sitä missään nimessä ole. Ferrari on auto siinä missä muutkin autot ja siihen tulee vikoja yhtälailla kuin muihinkin autoihin. Uskonnosta se on kaukana!

Toinen mielenkiintoinen asia on se, ettei Ferrarin väritystä saa mennä muuttamaan joksikin toiseksi. Syytä moiseen en tiedä, mutta asiaa on ilmeisesti rikottu jonkin verran. Itsekin olen siihen syyllistynyt.  Moni ei nimittäin tiedä sitäkään, etteivät kaikki Ferrarit ole punaisia. Niitä löytyy liki kaiken värisinä aina myrkyn vihreään asti. Kuitenkin punainen on ylivoimaisesti se kaikkein suosituin väri. Seuraavana taitaa tulla keltainen, mutta myös mustia on paljon liikenteessä.

Viimeisenä aitona Ferrarina pidetään Ferrari Testarossaa.*** Syy on yksinkertaisesti se, että se oli viimeinen Ferrari, jonka Enzo itse ehti nähdä ennen kuolemaansa 1988. Kaikki tämän jälkeen valmistetut ovat enemmän tai vähemmän "epäaitoja." Suomessa näistä epäaidoista kulkuneuvoista saa maksaa melkoisia summia eikä kaikkein kalleimpia malleja tänne edes tuoda.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Teppo Nygren

Italialainen muotoilu urheiluautoissa on aina ollut vertaansa vailla. tosin on sellainenkäsitys että Ital Design olisi myyty Saksaan, joten se valttikortti ei ole enää pelkästään Italialaisten hallussa.

Ferrari kieltämättä herättää lähes jokaisessa mielikuvia. Olisi se hienoa jos omistaisi Ferrari FXX auton äänet, mutta köyhän pitää tyytyä paljon vaatimattomapiin. Eikä sitä Ferrari nahkatakkiakaan kehtaa pukea päällensä jos jollakin vaatimattomammalla urheiluautolla ajelee:)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Kurkistin hetki sitten Alfa Romeon maahantuojan sivuille, ja löysin kuin löysinkin etsimäni. Mittaristossa ovat uusimmissakin malleissa italiankieliset sanat Acqua ja Benzina! Tämä on mielestäni erinomaista perinteen ymmärtämistä, joka ei tyydy pelkkiin kuvasymboleihin tai globaaliin englantiin. Se joka haluaa ajaa Alfalla, on varmasti mielissään merkin kotikielen käyttämisestä.

Eipä taida enää Peugeotin lämpömittarissa esiintyä ranskankielistä Eau-merkintää, jonka lapsuusvuosieni Pösöistä hyvin muistan.

Teppo Nygren

Alfa Romeoon liittyen vaan tulee mieleen että eikös ferrari ollut lähtökohdiltaankin aivan erilainen kuin muut autot. Ferrari (Enzo) Työskenteli joskus Alfa Romeon tehtaalla ja rakensi auton ainoastaan kilpailemista varten ja markkimoille tehtävien autojen tarkoitus oli pelkästään rahoittaa kilpailutoimintaa. onko Ferrari siis ainoa syntyjään kilpa-auto vai onko olemassa muita automerkkejä joilla olisivat nuo samat lähtökohdat. Muistaakseni Ferrarin logokin on jostakin muualta. Jostakin olen lukenut että kyseinen logo liittyisi johonkin muuhun, millä ei ollut mitään tekemistä Ferrari kilpa-autojen kanssa. Saatan muistaa väärin, mutta joskus olin tuostakin historiikista kiinnostunut ja jokin tuollainen muistikuva minulla on asiasta.

Hans Kompis

Muutamia korjauksia ja hajahuomioita jos arvon blogisti sallii.

80-luvun kuudennen sukupolven Testarossa ei ollut viimeinen "aito" Ferrari jos sellaista haluaa väkisin hakea sillä perusteella että Il Commendatore oli vielä elossa mallin valmistumisaikaan. Yleisesti viimeisenä "aitona" Ferrarina pidetään F40-mallia jota valmistettiin vuosina 1987-1992 ja jonka suunnitteluun Enzo aktiivisesti vielä otti osaa.

Ferrarin punaisella viitattaneen rosso corsaan eli kilpa-autojen värityksiin. Ferrarin kilpa-autojen värisävyt on vaihdelleet ennen Marlboro yhteistyötäkin jonka näkee ihan vain vanhoja valokuvia katsellenkin. Muita punaisia värisävyjä tuotantoautoihin on saanut varhaisista vuosista saakka.

Lancia Theman dumausta (parin tonnin ritsa) en oikein ymmärrä enkä Abarthinkaan. Juan Manuel Fangion viidestä maailmanmestaruudesta ainoa Ferrarilla ajettu maailmanmestaruus tuli oikeasti Lancia D50:llä. Lancia lahjoitti Vittorio Janon suunnittelemat autot ja moottorit Ferrarille taloudellisista syistä. Lancia muuten valmisti ensimmäiset kaupalliset V6-moottorit Aurelia malleissaan 50-luvun alussa.

Btw. noissa 208 ja 308 mallin Ferrareissa käytetään samanlaista ovenavauskahvaa kuin jossain Lancia Beta malleissa. Jos joku osa on noissa Lancioissa ritsaa niin nimenomaan se muovinen lärpäke :)

Dino ei suunnitellut nimeään kantavaa Ferrarin V6-moottoria vaan sen teki Lancialta Ferrarille siirtynyt vanha Alfa Romeon konkari Vittorio Jano. Legendan mukaan Jano ja sairasvuoteella ollut Dino keskustelivat kyllä kaavaillun Formula 2 luokan moottorin omninaisuuksista ja saman legendan mukaan Dino ehdotti moottoriksi nimenomaan V6 sylinterikokoonpanoa. Asiantuntijat epäilevät kuitenkin että Vittorio Janolla oli myös Lancian V6 ja V8 kokemuksistaan johtuen ihan yhtäpaljon osaa sylinterikokoonpanon valitsemiseen.

60-luvun lopulla Ferrari tarvitsi V6-moottorilleen FIA:n homologointisäännösten takia apua Fiatilta tarvittavan automäärän valmistukseen ja siksi synnytettiin Dino automerkki,
jolle Ferrari valmisti 206 GTS coupeja ja Fiat Spider ja Coupe malleja. Moottorina oli kaksilitrainen siviilikäyttöön aiemmista kisaversioista modifioitu Dino V6 . Myöhemmin Dino nimi jäi pois ja autot markkinoitiin Ferrari ja Fiat nimisinä, samalla kun moottorin tilavuus kasvatettiin 2.4 litraan.

Fiat Dino Spider on ansainnut klassikkostatuksen ei ainoastaan moottorinsa vaan myös harvinaisen onnistuneiden Pininfarinan muotojensa ansiosta

Ymmärtääkseni Ferrarin logoilla varustetut Abarth 500 mallit on alkujaan tarkoitettu lähinnä Ferrari-huoltojen käyttöön laina-autoiksi Ferrari asiakkaille huoltojen ajaksi. Näin ainakin Englannissa. Abarth on myös tehnyt yhteistyötä Ferrarin kanssa aiemminkin. Lähivuosilta esimerkiksi abarth projekti SE103 eli Ferrari 575:n kisamalli. Tosin tuolloin Abarth toimi NTechnology nimellä.

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

No sallinhan minä toki asiantuntevat korjaukset vaikka kyllä tuo V-6 moottori yleisesti ottaen laitetaan Enzon pojan nimiin. Totuus voi toki olla toinekin, mene ja tiedä.

Hans Kompis

Auto Italia lehden numerossa 180 sarjassa Landmark engines on Dino V6 aihetta käsitelty kiitettävästi.

Dino kuoli 1956 ja ensimmäinen moottori valmistui 1957. Itse asiassa kyseisessä artikkelissa kerrotaan, että Janokin olisi enemmän ollut konsultin roolissa ja varsinaisesti moottorin kehitti Franco Rocchi ja suojattinsa Andrea Fraschetti.

Aira Joki

Kiitos, oli mielenkiintoinen juttu vaikken mitään autoista ymmärräkään. Esim. tuo taikausko auton värin suhteen oli minulle uutta tietoa mutta vähän italiaista mentaliteettia tuntien just tollaisia he ovat:)
Ainoa juttu mikä tässä bloggauksessasi "tökki" oli maininta Paris Hiltonin pitkäaikaisten haaveiden täyttymisestä kun Ferrarin sai. Eihän tuon ihmisen ole ikinä tarvinnut haaveilla mistään koska kaikki aineellinen on ollut välittömästi toteutettavissa. Onnesta ja terveydestä voi umpirikaskin haaveilla kun nämä ei ole rahalla ostettavissa.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Mitä Jeesus olisi mieltä Ferrarista? Kenties pitäisi mitättömänä maallisena ilona taivasten valtakuntaan verrattuna.

Eikös materiaaliset ilot ole vaarallisia, koska jos niihin jää koukkuun, saatta tie vanhurskauteen hankaloitua?

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

Miten luulisit Jeesuksen reagoivan jos harrastaisin Ladoja? Tai pitsinnypläystä? Jeesus ei ole niinkään kiinnostunut meidän harrastuksistamme, kuin meistä itsestämme. Jos me osaamme laittaa harrastuksemme oikeaan asemaan suhteessa Häneen, niin silloin ei ole ongelmia. Jos harrastus menee Jumalan edelle on se syntiä vaikka se olisi tulitikkuaskien keräilyä.
Sinulla sensijaan on ongelma, koska useasti tartut autoharrastukseeni.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Elä suutu. Kunhan kysyin.

Olin vain kuvitellut, että Jumalan rakkaudessa eläminen on niin mahtavaa, että elämässä saisi kaiken tyydyksen pelkästään auttamalla toisia ihmisiä, eikä omaisuuttakaan edes silloin tarvitse. Kaiketi olen ollut väärässä. Ehkä maallisilla nautinnoilla on paikkansa myös Jumalan rakkaudessa elävillä. Jeesuskin työsti puuta.

seppo kirnu

Fiksuhan sen jo tajuaa:

Ferrari on VAIN auto. Ja aivan helvetin ylihintainen sellainen.

Muotoilu on jees ja tekniset oivallukset jees, vaan kyseessä on kuitenkin pelkkä KULKUVÄLINE.

Ps. Paris Hiltonit ja vastaavat ovat mindsetiltään sekä loismaisessa ilmaiselämältään PUISTATTAVIA ja ihmisiä tyystin mielipuolisesti parempiin ja huonompiin jakavia ÄÄLIÖITÄ, joiden idoloinnille soisi tulevan lopun ja mahdollisimman nopeasti. Kaltaisensa henkilöiden idolointi ei todella ole minkään todellisesti hyvän uskonnon tai hyveen mukaista. Se kuka toista sanoo palvoo Mammonia, ei ketään muuta.

Petri Krohn

”Muutama vuosi sitten”, kun Ferrari oli liki voittamaton F1 kisoissa, ajoin itse ”köyhien Ferrarilla” Alfa-Romeo Alfa 75:llä. (Luotettavan tekniikkansa ansiosta auto kulki myös nimellä ”rikkaiden Lada”.) Väri oli tietenkin Italian kansallinen kilpaväri, kirkkaan punainen.

Eräänä maanantaiaamuna jonotin Kasarmintorin poliisiasemalla tehdäkseni rikosilmoituksen. Yön aikana oli joku tuntematon kävellyt autoni yli ja painellut lommoille sekä katon että konepellin. Jonossa edelläni tullut kaveri kertoo, että myös hänen punainen Fiatinsa on samana yönä kokenut samanlaisen kohtalon.

Vasta jälkeenpäin ymmärsin syyn tähän järjettömään ilkivaltaan. Sunnuntain formulakisoissa Mika Häkkisen Mercedes hävisi Michael Schumacherin Ferrarille.

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

Joo, noita idiootteja löytyy.
Mä olen asunut Hesassa 42 vuotta ja aikoinaan mulla oli Seat Ibiza, joka muistuttaa erästä Ladan mallia. Kerran yöllä konepeltiin oli kirjoitettu suurella tussilla LANTTA, mutta sitten huomattu, että sehän onkin Seat ja sutattu päälle. Hyvä että korjasi;)

Mun Ferrari sai kerran koiranpaskavahauksen Talin tenniskeskuksen parkkipaikalla. Jotakin taisi jurppia auto oikein kunnolla.

Tuomo Kankkunen

Tarvitsemme nyt kohtuullisuutta elämän tapoihin ja sivistynyttä ajattelua.

Henry Hammar

Valitettavasti tuon Paris Hilton - nimisen älyllisen tyhjiön kourissa voidaan tuon Ferrarin elinikä laskea kuukausissa. Edellyttäen että hän köröttelee sillä tai sitten joku hänen "kavereistaan".

Näitä huippukalliita ja tehokkaita luksusuautoja (myös muitakin kuin Ferrareja) tuhotaan viikoittain useita kappaleita varakkaiden kuskien ansioista, joiden ajotaidot riitävät nipinnapin rollaattorin käsittelyyn, tai että heidän moraalinsa liikenteessä on yhtenevänen heidän moraaliinsa bisneksen teossa.

Aikoja sitten oli joku ääliö Töölössä kävellyt XJ6:ni yli, mutta johtuneeko sitten paksummasta pellistä, ei lenkkareista jäänyt kuin hierautumat maalipintaan.

Erik Nilsson

Entäs sitten? Neljä pyörää ja ratti. Mitäs sen muuta väliä?

Kaikki tuon ulkopuolelta on vain itsetuntovammaisen epätoivoista räpistelyä.

Dari-anne Suomalainen

Ferrarilla on hyvä huristella pelottelemaan helluntalaisia helvetillä, tai muulla lamaantumishalvauksella ja maailmanlopulla.

Ilmestyskirjan mukaan näin.

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

Yleensä mä poistan Dari Annen kommentit lukematta niitä edes, mutta tämä on niin hauska, että jääkööt.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset